Extern blixt!

Igår fick jag pröva Niclas externa blixt på kameran. WOW vilken skillnad. Något man verkligen måste ha. Problemet om man då är amatör/nöjes fotograf är att det kostar! Den blitxen kostade 4000 kr och nya objektiv kostar också tusenlappar. Men det är det värt om man verkligen vill hålla på med foto ordentligt.

Här ska ni få se skillnaden.

Bild 1:
Kamerans inbyggda blixt, blir kallt, tråkigt, dött.
Bild 2: Extern blixt. Varmare toner, mjukare, livligare.






Nu hade jag förvisso lite för stark blixt på, det går att sänka och höja, men ni fattar grejen.
Lite bättre inställd på den här bilden. Alex våldtar sin jätte nalle :D



Kommentarer
Postat av: Alexpappa!

Gillar du blixten lite mer nu bejb? ;) <3

2010-06-23 @ 13:12:04
URL: http://www.nlstudio.se
Postat av: Linda

Det kliar inom mig när jag läser detta. Hm hur ska jag beskriva. Får du inte till det med blixten. Vilket du inte fick på andra bilden heller. Blev för mkt men ändå bättre med färgerna. Pröva att hålla ett vanligt a4 papper framför blixten, ett sådant man har till datorer. Det kan hjälpa till att dämpa. Jag har en Nikon D60 och kunde ingenting innan men har lärt mig eftersom. Jag tog en kurs och det var det värt. Kameraobjektivet är det viktigaste inte själva kamerahuset. Sedan när jag lärde mig kameran köpte jag ett nytt objektiv för att kunna utv i kamerakunskaperna.

2010-06-23 @ 18:43:47
Postat av: Johanna

Jo, men det är min pojkväns blixt. Jag satte bara på den snabbt och provade för att han ville visa skillnaden, så jag har inte ens försökt lära mig det. Ville bara visa att det blir ett annat ljus med extern blixt, inget jag har kämpat med att få till på dom här bilderna :)

2010-06-23 @ 19:31:55
URL: http://johannasalex.blogg.se/
Postat av: Linda

Men det är så man får göra för att lära sig. Expremintera. När jag köpte min tänkte jag attans fattar ingenting och gjorde ungefär som du. Men tillslut öppnar sig en ny värld för mig. Rekommendrrar att köpa fototidningar som kommer ut regelbundet. Lycka till..fota på..skall bli roligt att följa dina bilder. Jag har lärt mig nyligen att hantera slutartiden. Då kan man med ett tomtebloss skriva hej i luften och fota detta hej med..asballt. För övrigt har du en fotoskön son han är verkligen bedårande söt. Har ingen blogg själv. Men har följt din ett tag. Har själv tre barn så jag hinner inte blogga. Funderade på det när jag började plugga. Men nej hinner inte.

2010-06-23 @ 20:12:52
Postat av: Johanna

Så trevligt att höra från en läsare :). Ja, övning ger färdighet. Min pojkvän är Duktig amatör fotograf, så jag har ju lite hjälp av honom och även massvis utav utrustning som jag inte gett mig på ännu. Kommer allt eftersom. Idag har det känts lite bättre med fotandet, har varit rätt missnöjd innan, men det går bättre och bättre. Hmm, jag tror till och med att vi får någon fototidning varje månad, dags att slå upp dom då kanske :).

Hur gamla är dina barn?

2010-06-23 @ 21:10:56
URL: http://johannasalex.blogg.se/
Postat av: Linda

Mina barn består av två pojkar som är 8 och 12 och en dotter som blir 7 i år. Själv är jag 29 år. Studerar till sjuksköterska. Tog mig fyra år att komma in så det är roligt att det gick tillslut. Annars är foto ett av mina största intressen just nu. Hinner inte med ngn fritid just nu. Det går runt endast. Har avklarat första året på skolan och nu blir det sommarjobb på förlossningen. Funderat på barnmorska men psykiatrin lockar just nu..får se. Det är en hyfsat bra kamera du har nu.

2010-06-23 @ 22:27:10
Postat av: Johanna

Kul! Jag läste till undersköterska medan jag var gravid. Hade också velat bli barnmorska, men ekonomin säger emot att plugga :(

Ja kameran är helt okej, Killen har en Canon 50D, den är ju lite bättre, men detta duger helt klart för mig :)

2010-06-23 @ 23:43:14
URL: http://johannasalex.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Kul att testa riktig blixt jag upptäckte att man kunde ändra blixtens styrka igår. WOW vilken skillnad hehe. Men helt klart att det skulle vara kul med en riktig blixt :-)

2010-06-23 @ 23:53:20
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Linda

Men det går att läsa på distans till sjuksköterska då har man möjligheten att arbeta lite mer. Jag tar studielån. Lite surt sedan när man ska betala tillbaka bara. Men jag orkar inte arbeta så mkt när jag pluggar. Ekonomi vad är det? Nä pengar finns inte över nu. Jag ska arbeta hela sommaren. Så barnen tillbringar semestern mestadels med sin far. Men jag försöker tänka på det som en kort period i livet. att det får vara så här nu. Sedan blir det bättre så fort jag blir klar. Så fort man får en fasst anställning igen. Jag gick omvårdnadsprogrammet. Men då jag fick barn tidigt. Fick jag inte så bra betyg så jag fick kompletera på komvux sedan. Drömmen var först psykolog men hade behövt kompletera mer då så jag lade ner det. Vet inte hur det gick till men jag satte högskoleprovet bra tydligen. Det var min räddning till sjuksköterskeprogrammet. Fattade ingenting av högskoleprovet. Jag var helt säker på barnmorskeyrket. Men nu har jag gjort praktik på psyk och det kändes bra där. Få se. Jag trivs bra på förlossningen med men sommarjobbar där nu som uska. Men se utb som ngt du kan ta tag i sedan. Det går. Det går att leva fattigt om det är för en kort period. Nu ser jag hur mkt jag hade kunnat spara när jag arbetade. Tyckte jag var fattig då med. Hoppas man inte glömmer detta. Jag köper i regel begagnade kläder till barnen bara nu och det fungerar. Hittade vinterkläder nu på outlett till dem för billiga pengar. Annars tittar jag snällt på min sambo för en hundring eller två. Men ska försöka lägga under lite nu under sommaren då jag faktiskt får ut mer än tre heltidslöner. Bilen sålde vi när jag började skolan. Den klarar man sig utan med. Hoppas faktiskt att vi inte köper en sedan heller. Eller åtminstonde en enkel isåfall. Jag brukar tänka på alla månader man faktiskt har klarat sina räkningar trots pengabrist. Det är värt det för att få en utb. Jag var så stressad under alla dessa fyra år då jag aldrig kom in så jag är glad att det gick tillslut.

2010-06-24 @ 00:20:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback