Slarvemaja!

Jag har en sjukdom. Gift Struma heter den. När jag var 12-13 år rasade jag helt plötsligt i vikt, blev ofta sjuk och kräktes. Min hals växte och blev tjock medan resten av kroppen vägde ynka 37 kg. Det var under en vanlig skolhälso undersökning som dom upptäckte problemet. Jag fick komma till läkare och konstatera vilken sjukdom det var och fick medicinering. Under ett år åt jag flera tabletter om dagen.

Det hjälpte inte mot vikten, jag var fortfarande ofta sjuk och hade absolut ingen matlust. Kunde inte svälja utan att få kvälvningar. Av någon anledning trodde man att jag också hade Anorexia. Jag fick gå på möten hos BUP, barn och ungdoms psykiatrin, på Östra sjukhuset. Jag minns inte så mycket från dom mötena förutom att jag hatade att gå dit och började äta igen.

Men det var ingen Anorexia jag hade. Min andra sjukdom ställde till det i kroppen. Medicinerna botade  inte ordentligt och när jag var 14 år fick jag göra en operation. Struma sitter i SköldKörteln i halsen. Den styr ämnesomsättningen i kroppen. Jag hade en överproduktion av hormonerna från den körteln. Så man opererade bort sörre delen av körteln. Därefter fick jag börja på en medicin som heter Levaxin. Den måste jag ta hela livet. Den ersätter dom hormoner som körteln egentligen skulle gett mig. Det är VIKTIGT för mig att ta dom här medicinerna. Tar jag dom inte får jag istället en underproduktion av dom hormoner jag behöver.

Hypotyreos gör att kroppen går på lågvarv

Hypotyreos, för lite sköldkörtelhormon, kan ge besvär som

  • trötthet
  • viktuppgång
  • svullnad i ansiktet och kring ögonen
  • heshet
  • frusenhet
  • tröghetskänsla
  • förstoppning
  • håravfall
  • torrt hår
  • grov, fårad hy.
Av dom här symtomen har jag 5 av 10. Jag slarvar med min tabletter. Min läkare ringde idag och frågade om jag inte är trött? Jo, jag är extremt trött och borta i huvudet, men jag har bara förknippat detta med att vara mamma, trots att jag VET vad struman kan göra med mig. Jag har slarvat rejält med mina tabletter.

Klantig, klantig, klantig. Ja, det är ja. Jag hade kunnat vara så mycket piggare och gladare. Den energi jag har, ägnar jag åt Alex, han får all min kraft, men han kunde antagligen fått ännu mer. Jag hade kunnat må bättre, mitt hår hade kunnat vara glansigare, gravidetets vikten hade kunnat gå ner fortare, min livslust hade kunnat vara på topp... Dags för skärpning. Ta dina mediciener JOHANNA!!

Kommentarer
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

BRA att du påminnmer dig själv. Du måste ta hand om dig gumman, inte slarva :-) kram!

2010-04-09 @ 14:12:25
URL: http://beckahbitch.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback