Sov ångest?

Måste skriva av mig lite om hur Alex är när han ska sova på kvällen. Det är inget problem att få honom o somna. Antingen genom att han äter själv i sängen, eller så matar jag honom i famnen och lägger honom när han halv sover. men sen, efter en stund så kommer helt plötsligt ett gallskrik! och jag menar rejält, gällt, ångestfyllt skrik. Som att han har mardrömmar eller något. Jag får ta upp honom gå omkring en stund och sen somnar han igen. Lägger honom i sin säng och efter en stund, samma sak igen. Har hållt på så nu i tre kvällar. Han har haft svårt att sova innan, men då för att han varit pigg och hellre vill vara uppe. Nu är han dödstrött, men vaknar med detta skrik några gånger. Jag undrar om han börjat få lite seperations ångest eller vad man ska kalla det. Att han vill att jag ska vara där. För när vi väl har lagt oss för kvällen så vaknar han inte mer, sover jätte bra hela natten tills han vill ha mat tidigt på morgonen.

Jag hoppas detta ändrar sig. Jag kan inte gå och lägga mig själv klockan åtta, nio varje kväll för att han gör det. Då försvinner ju verkligen all egen tid och tid med älskling. Har inte prövat att låta han sova i våran säng heller på länge. Jag lägger han alltid hos mig efter morgon målet så sover vi några timmar ihop. Jag har svårt att samsova, även om det är mysigt. Men jag sover så himla dåligt själv, när jag inte kan vända mig hur som helst. Då blir jag en tröttare mamma på dagarna och det vill jag inte.

Jäklar! Nu vaknade han igen... samma sak, fjärde gången nu...suck!

hmmm, han somnade om. Tur :) Jag börjar bli trött själv. Kan lika gärna gå och lägga mig. Här händer ju inget roligt ;)

Kommentarer
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

kan han hålla flaskan själv? om inte, alltså om du pallar upp flaskan med tex filtar och så för att han ska kunna äta så skulle jag nog tipsa om att sluta med det eftersom det är en massa små bebisar som dött på det viset. flaskbarn ska få äta lika mysigt som amningsbarn, dvs i en varm mysig famn.



Anledningen till att han vaknar tror jag du har helt rätt, det handlar nog om separationsångest. svårt att hitta lösningar som passar både dig och han för självklart kan man inte gå och lägga sig så tidigt.



Med Victor och Alvin gjorde jag så att jag sövde dem i famnen när de var så små och sen låg de hos mig i vardagsrummet tills jag gick och la mig så tog jag med dem.



Elmer söver jag i min säng direkt men nu står ju sängen i vardagsrummet.



Fast jag gillar ju att samsova så är har ingen erfarenhet av att försöka få att sova i egen säng. Jobbigt låter det iaf. Men skönt att du inte kör med skrikmetoder iaf utan går till honom när han skriker :-)



Hoppas det är övergående så han snart sover i lugn och ro på kvällarna.

2009-12-31 @ 08:03:01
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Johanna

Nej han kan inte hålla flaskan helt själv, men han gillar att ligga så och äta för han vill mysa in sig i kudden. av någon anledning har han aldrig varit särskilt förtjust i att ligga i famnen och äta. Han tycker väl det är obekvämt och varmt eller nåt, men jag brukar oftast ge han kvällsmålet i min famn och låta honom somna där eller får han ligga bredvid mig när jag matar.



Nä skrikmetoden skulle jag aldrig klara av. Jag har låtit honom skrika ibland för att jag själv måste andas ut för att orka med, men det skär i hjärtat ganska snabbt :)



Jag kan inte låta honom sova där jag är, för jag har datorn i ett datorrum där det inte finns nån stans för han att sova :) Min bärbara är dålig och bara stänger av sig. Men det ordnar sig nog. Han har perioder med olika påhitt som går över :)

2009-12-31 @ 12:24:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback